Eduard Ovcacek

 

 

Opis formy: Jest to wertykalna kompozycja powstała z pozostałości arkuszy blach po wyciętych profilach. Zestawienie tych, przeznaczanych w fabryce na straty i złom, elementów w jedną kompozycję daje zaskakujący, zbliżony do surrealistycznego, efektu.

Informacje o autorze: (1933) Urodzony w Třincu, od 1957 do 1963 roku studiował na Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (Vysoká Škola Výtvarných Umění) w Bratysławie. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Petra Matějky. Gościnnie studiował w 1962 roku na Wyższej Szkole Sztuki Użytkowej (Vysoká Školá Uměleckoprůmyslová) w Pradze u profesora Antonína Kybala. Zajmował się malarstwem, grafiką, kolażem, poezją wizualną i konkretną, akcjamii instalacjami. Na przełomie 1959-60 roku wraz z grafikiem Milošem Urbáskem był założycielem Grupy Konfrontacja (Konfrontace), która lansowała informel w Czechosłowacji. W 1965 roku Grupa Konfrontacja brała udział w I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu.Od 1963 roku do 1968 roku – do czasu interwencji wojsk Układu Warszawskiego – wykładał grafikę na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. J. Palackého w Ołomuńcu. W 1967 roku był współzałożycielem Klubu Artystów Konkretnych (Klub Konkretistů) i zaczął zajmować się serigrafią. Od 1993 roku jest członkiem S.V.U. Mánes (Stowarzyszenie Artystów Plastyków Manes) a od 2001 roku Stowarzyszenia Ceskich Malarzy i Grafików „Hollar” (Sdružení Českých Umělců a Grafiků „Hollar”). W 1995 wydał antologię swojej poezji konkretnej „Lekce velkého A”. W ostatnich latach zajmuje się organizacją Warsztatów Serigrafii w Ostrawie, wykłada także techniki graficzne na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu w Ostrawie. Zdobywca Głównej Nagrody na Międzynarodowym Triennale Grafiki w Pradze i Krakowie w 1995 roku. W 1998 roku zdobył również prestiżową nagrodę im. Vladimíra Boudníka za całokształt pracy twórczej.